Ontdek hier hoe bedrijven in de toerisme- en vrijetijdsindustrie digitalisering in hun eigen bedrijfsvoering kunnen brengen.

Vooral bedrijven in de toerisme- en recreatiesector zijn zwaar getroffen door de nasleep van de pandemie. De hele industrie moest soms verwoestende verliezen en inzinkingen op mondiaal niveau optekenen. Door de versoepeling van de maatregelen maakte de industrie vervolgens in sommige gevallen weer een opleving door. Na de pandemie wordt het voor deze bedrijven des te belangrijker om digitalisering in hun eigen bedrijf te bevorderen. Zo’n pandemie en de gevolgen daarvan zijn niet te voorkomen; Interne processen kunnen echter zodanig worden geoptimaliseerd dat beschikbare middelen en vooral financiële middelen gerichter en winstgevender kunnen worden ingezet. Daarom gaan we hieronder dieper in op CRM-software voor de vrijetijdsbranche.

Customer relationship management

Er zijn verschillende softwareoplossingen die kunnen worden gebruikt om zowel digitalisering als digitale transformatie in uw eigen bedrijf door te voeren. Een van deze oplossingen is ERP-software. Het stelt bedrijven in staat om alle bedrijfsprocessen digitaal in kaart te brengen. Binnen het systeem kunnen deze vervolgens zowel geoptimaliseerd als geautomatiseerd worden. CRM-oplossingen kunnen bedrijven ook helpen bij het digitaliseren van hun eigen processen en voor een papierloos kantoor zorgen. CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management; relatiebeheer of klantenservice. Enerzijds gaat het om de consequente oriëntatie van een bedrijf op de eigen klanten. Anderzijds gaat dit ook hand in hand met het systematisch inrichten van alle klantrelatieprocessen. Met CRM-software kunnen bedrijven zich focussen op hun eigen klanten.

In principe kunnen bedrijven van elke omvang en branche profiteren van het gebruik van CRM-software. Het profiel van eisen voor een geschikt systeem wordt echter sterk beïnvloed door de grootte van het bedrijf en de branche waartoe het behoort. Kortom, hoe groter een bedrijf, hoe hoger de eisen voor geschikte CRM-software. Ook de kosten van een geschikt systeem nemen doorgaans toe met het benodigde aantal gebruikers en het benodigde aantal functies. De brancherelatie heeft op zijn beurt een aanzienlijke invloed op welke exacte functies een adequate CRM-software zou moeten hebben. De belangrijkste CRM-functies zijn verkoop, marketing, klantenservice, het callcenter, contactbeheer, rapportage, projectbeheer en workflowbeheer. Afhankelijk van de branche van het bedrijf kunnen echter ook andere functies en eigenschappen relevant zijn.

CRM voor de vrijetijdsindustrie

Er zijn verschillende kenmerken die een CRM-software voor de vrijetijdsindustrie moet hebben. We leven in tijden waarin bijvoorbeeld traditionele reisbureaus steeds minder belangrijk worden. Steeds meer mensen boeken hun vakantie zelf via internet. Reisorganisaties hebben verschillende mogelijkheden om deze trend tegen te gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld hun aanbiedingen wijzigen om unique selling points te krijgen in vergelijking met reizen die op internet zijn geboekt. Daarnaast kunnen ze echter ook een persoonlijker, individueel klantcontact zoeken, wat niet mogelijk is via portalen op internet. CRM speelt hierbij een centrale rol. Binnen het CRM moet bijzonder belang worden gehecht aan verkoop, klantenservice en marketing.

Microsoft ERP-software

Een van de bekendste aanbieders van CRM-systemen op de markt is de Nauta Automatisering. Het bedrijf richt zich ook op verschillende klantgroepen; zowel qua branche als qua bedrijfsomvang. Op deze manier kunnen allerlei soorten bedrijven een geschikt systeem bij Microsoft krijgen.

Pin It on Pinterest